Like

3 Eylül 2015 Perşembe

Zihin haritası nasıl daha verimli kullanılmalıdır?

Ekibinizle masa etrafında beyin fırtınası yaptığınızı düşünün. Fikirler havada uçuşuyor. Ancak toplantıya gündemsiz girildiği için "en etkili" öneriyi takip etmekte zorlanıyorsunuz. Hepsi kulağa hoş geliyor. Ancak bir tanesi zaman kriterinize uymuyorken, diğeri maliyet hedeflerine takılıyor. Belki de çözüm, tüm seslerden doğacak yeni bir yol.

Zihin haritası, gerek rahat kullanımı, gerekse toplantı sonunda konuşulan herşeyi hatırlatma özelliğiyle başarılı bir yöntem.  Bu kavram, özellikle Tony Buzan sayesinde 1970'li senelerde gündem oluyor. Artık birçok yerde kullanılmaya başlandığı için bu yazımda "ne" olduğunu detaylandırmayacağım. İlgilenenler zihin haritasının doğuşuyla ilgili bilgiye buradan ulaşabilirler:

Daha kapsamlı İngilizce açıklama için: https://en.wikipedia.org/wiki/Mind_map

Mesela zihin haritasının verimli kullanımını özetleyen bir zihin haritası örneği:




                                                               Resim Kaynak: A.Leyden


Özellikle iki ana özelliğe değinmek istiyorum: Öyle ki bunlar, henüz zihin haritasının iş dünyasında değerini bulamamış çok amaçlı faydaları arasında yer alıyor:

1. Gündeminden "sapamayan" toplantılar: Zihin haritasının merkezinde toplantının amacını yazdınız. Sonra, birinci derece adlandırılabilecek ilk balonları, yani toplantının alt başlıklarını da yazdınız. Herkesin zihin haritanızı görebildiği bir toplantıda, katılımcılar önerilerini (ikinci derece balonlar) büyük resme bağlı olarak yapacaklardır. Bu doğrultuda, gündem dışı bir konuya girildiğinde ve zihin haritasına konumlandırılamadığında, zaman kaybetmeden herkes farkına varabilecektir. Bu da, gerek zamanı gerekse içeriği daha etkili yönetebilmenizi sağlayacaktır.

2. Daha başarılı bir "Networking" stratejisi: Cep telefonu ve adres defterlerinizde yazan isimlerin birbirleriyle olan bağlantılarını göremezsiniz. LinkedIn gibi sosyal ağlar bu bakış açısını esas alan bir vizyonla büyüdüler. Benzer bir yaklaşımla, adres defterinizi zihin haritasında organize edebilirsiniz. Tanıdıklarınız ve daha sonra onlar vesilesiyle tanıdıklarınızı görselleştirdiğinizde, karşınıza daha iyi Networking yapabileceğiniz büyük bir resim çıkacağını göreceksiniz.

Kaynaklar:
How To Create A Mind Map, A. Leyden

Özgür Umut Eroğlu
GAMA Power Systems
CEO & Vice Chairman of Board

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder