Önceki yazım olan "Zihin
haritası nasıl daha verimli kullanılmalıdır?" ın sonrasında, e-posta ve
telefonla Networking üzerine meraklı, güzel yorumlar aldım. Ülkemizde
Networking'in öneminin yeni konuşulmaya başlandığı bir gündemde, "Zihin Haritaları"
ile Networking stratejisinin kurgulanmasının oldukça yenilikçi bir kavram
olduğunu söylemem gerekiyor.
Bu doğrultuda, Networking
yaklaşımını biraz daha açmak ve deneyime dayalı gözlemlerimi paylaşmak
istiyorum:
Maalesef Networking, halen
"fırsatçılık" ya da "gerekli gereksiz herkesi tanımak"
olarak çok yanlış yorumlanabiliyor.
Benim için Networking,
"insanlarla ortak nokta bulmak" ve "bunları hatırlayarak
ilişkiyi sürdürmek" anlamını taşıyor. Belki, iş dünyası Networking'e
yabancı bir kelime ve kültür olduğu için de hızlı adapte olamadı. Ancak, son
zamanlarda okuduğum farklı kaynaklar ve sohbet ettiğim konunun uzmanları,
özellikle kariyerin başında kazanılan teknik bilginin yıllar içerisinde yerini
güçlü bir networke bıraktığını açıkça gösteriyorlar.
Resim Kaynak: psytreasure.com
Bu kapsamda Networking'e iki
başlık altında değinmek istiyorum:
1- İnsanlarla ortak nokta
bulmak:
"Memleket neresi?"
"Hangi takımı
tutuyorsun?"
"Kaç yılında mezun
oldun?"
"Kayserili Mehmet vardır
orada. Tanır mısın?"
Bunlar hepimizin çok aşina
olduğu günlük sorulardır. Peki hepsinin ortak özelliği ne?
Elbette bunlar, iki kişi
arasında sohbet başlatacak şekilde bir ortak nokta bulma çabasıdır. Takımlar
farklı olsa bile yeni ortak nokta futbol ve spor olur. Mezuniyet yılları farklı
olduğunda okul arkadaşları yerine tanıdık hocalar konuşulur.
Bu yaklaşım aslında hayatın
her noktasında geçerlidir. İşte, sosyal hayatta ve hatta evde, oğlunuz ve/veya
kızınızla konuşabilmek için birlikte zaman geçirmeniz ve tabii ki film veya
çizgi film seyretmeniz gerekir.
İki kişi arasındaki ortak bir
noktanın, bir bağ olduğunu düşündüğünüzde, ne kadar çok ortak nokta olursa, o
ilişkinin o kadar güçlü bağlara sahip olduğunu gözlemleyebilirsiniz. Bu
yüzdendir ki iş dünyasında sadece proje odaklı ilişkiler kurulduğunda, proje
bittiği zaman maalesef ilişkiler de aynı anda sonlanır.
2- Ortak noktaları
hatırlayarak ilişkileri sürdürmek:
Ortak noktaları bulmak için
düşünmek, soracağınız soruları belirlemek, bunları doğal bir şekilde sohbetle
dile getirmek ve en önemlisi, cevaplarını hatırlamak gerekir.
Resim Kaynak: Economist.com
İşte bu noktada hafızanıza
güvenmemeniz gerekiyor. Gerek zihin haritası gibi yöntemlere gerekse cep
telefonlarımızın kullanılmayan özelliklerine mutlaka başvurmak gerekiyor.
Her görüşme sonrası sohbet
ettiğiniz kişilerin değer verdiği gündemi not etmeniz ve zamanlı bir şekilde
bunları sorgulayarak destek olmanız gerekiyor.
Özetle Networking, kartvizit
almak vermekten daha çok, insanların birbirlerinin başarılarını bilmesi ve
destek olmak için çaba sarf etmesi anlamına geliyor.
Özgür Umut Eroğlu
GAMA Power Systems
CEO & Vice Chairman of
Board
https://tr.linkedin.com/in/ozgurumuteroglu/tr
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder